poniedziałek, 25 lutego 2013

Asterisk - połączenia przychodzące - zależne od pory dnia

Korzystając z rozwiązań jakie daje nam dialplan asteriska - centrala telefoniczna IP-PBX  - możemy na jednym numerze telefonu ustawić dwa osobne konteksty zależne od dnia i godziny.

Przykładowo codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach od 10 do 15 siedzimy w biurze i chcemy odbierać tam połączenia, ale po 15 jesteśmy już poza biurem i chcemy automatycznie przekierować dzwoniącego na swoją komórkę.

przykładowy extensions.conf:

[default]
include => biuro,10:00-15:00,mon-fri,*,*
include => komorka,15:01-9:59,mon-fri,*,*

[biuro]
exten => _X.,1,Playback(zapowiedz-glosowa)
exten => _X.,n,Queue(office,ntT,,,100)

[komorka]
exten => _X.,1,Dial(SIP/X/79XX31337)


Każdy kto do nas zadzwoni wpadnie do kontekstu np. default, a następnie zostanie według reguł czasowych przeniesiony do innego kontekstu. Dzięki powyższemu rozwiązaniu nie musimy stosować pętli typu GoToIfTime ani innych własny rozwiązań - ponieważ asterisk pozwala na wygodne includowanie ;)